Пошук статті
|
|||
Кількість користувачів Сьогодні : 20 КількістьЗа місяць : 1104 статей : 1008 |
Бесіда з користувачем бібліотеки
Бесіда з користувачем бібліотеки – найбільш поширена форма індивідуального бібліотечного обслуговування. Застосовується переважно під час видач і приймання документів та надання допомоги в пошуку документів у каталогах. В залежності від освітніх, соціально-демографічних характеристик користувача предметом бесіди можуть бути: правила користування бібліотекою; видання, яке рекомендується для читання; обмін думками про прочитане; нові надходження; особливості користування каталогами, бібліографічними посібниками та ін. Здебільшого Б. з к. б. не вписується в рамки шаблонів спілкування. Тут, залежно від ситуації, переважають експромт, імпровізація, діалог, міні-лекція. Бібліотекар має враховувати зміни в психоемоційному стані співбесідника й одразу тактовно вносити відповідні корективи в бесіду, використовувати короткі, але точні та інформативні фрази, що дозволяють виявити, отримати, передати максимум інформації за мінімальний проміжок часу. Б. з к. б. ефективна за умови, коли сам користувач налаштований на спілкування з бібліотекарем, прагне отримати важливу для нього усну інформацію. Б. з к. б. уможливлює з’ясування чи уточнення читацьких, інформаційних інтересів, схильностей, літературних уподобань користувача, його освітній та інтелектуальний рівні, соціальний статус тощо. Залежно від конкретної ситуації і мети спілкування Б. з к. б. може мати декілька варіацій. Під час першого відвідання і запису до бібліотеки важливою є орієнтувальна бесіда, в якій бібліотекар має розповісти користувачеві про бібліотеку: її історію і традиції, структуру, інформаційні ресурси, склад фондів, послуги і т. ін. Одночасно користувача ознайомлюють із правилами користування бібліотекою і, в разі можливості, проводять екскурсію. Водночас у процесі запису і бесіди отримують основні відомості про користувача, потрібні для подальшого спілкування з ним. Тактична індивідуальна бесіда (рекомендація видання чи тематики читання, з використанням елементів діалогу, зворотного зв’язку) спирається на деякі знання про користувача, його інтереси й уподобання. Коригувальна індивідуальна бесіда (спілкування про прочитане, надання допомоги у підвищенні рівня культури читання й інформаційної культури) має на меті з’ясувати, наскільки рекомендації бібліотекаря «влучили у ціль» і відповідають інформаційним потребам користувача, його рівню сприйняття прочитаного, читацького розвитку й інформаційної культури. Така бесіда дозволяє з’ясувати джерела інформації, якими користується читач, рівень його начитаності; є зручною нагодою запропонувати невідомі йому бібліографічні посібники, бази даних тощо. Бесіди про повернуті і рекомендовані видання є складовими єдиного педагогічного процесу, що має велике значення для вивчення читачів і керівництва (організації) читанням, насамперед дітей і юнацтва. Методику бесід з читачами розробляли відомі педагоги і бібліотекознавці Х. Алчевська, Д. Балика, Є. Мединський та ін. Якість проведення Б. з к. б. залежить від рівня освіти і професійної майстерності бібліотекаря, його комунікативних навичок, загальної ерудиції, інтуїції, тактовності, особливо у спілкуванні з дітьми, молоддю, особами з низьким рівнем освіченості чи соціалізації. Критерієм ефективності Б. з к. б. є зростання показників відвідуваності і книговидачі. Див. також: Бесіда про книги.
Джерела
Балика Д. А. Методика разговора с читателем / Д. А. Балика // Красний библиотекарь. – 1925. – № 8. – С. 36–37. Дворкина М. Я. Библиотечное обслуживание: новая реальность : лекции / Дворкина М. Я. – Москва : ИПО Профиздат, 2002. – 48 с. – (Современная библиотека ; вып. 2); Медведєва Є. Формування комунікативної культури бібліотечних працівників / Є. Медведєва // Бібліотечний вісник. – 2002. – № 6. – С. 52-55; Хіміч Я. Бібліотечне обслуговування як соціально-рольова взаємодія / Я. Хіміч // Бібліотечна планета. – 2002. – № 2. – С. 30-32; Бородина В.А. Библиотечное обслуживание : Учеб.-метод. пособ. / В. А. Бородина. – Москва : Либерея, 2004. – С. 77. Мелентьева Ю. П. Библиотечное обслуживание : учебник / Ю. П. Мелентьева. – Москва : «Изд-во ФАИР», 2006. – С. 168-173. Справочник библиотекаря / науч. ред. А. Н. Ванеев, В. А. Минкина. – 3-е изд., перераб. и доп. – Санкт-Петербург : Профессия, 2007. – С.180–183;
________________
Індивідуальне обслуговування читачів: імідж та етика професійної поведінки бібліотекаря.
Статтю створено : 12.01.2018 Останній раз редаговано : 05.08.2021 |
||